Varför

På begäran startar jag en blogg om min svågers och min roadtrip från England till Bulgarien i en gammal Peugeut.
Men vad bloggen kommer att utvecklas till i framtiden, om alls, det vet vi inte än.

onsdag 6 mars 2013

Balkan style

Serbien blev en ren transportsträcka för oss,




och det var först när vi närmade oss gränsen till Bulgarien som landskapet bjöd lite vackra vyer.




Väl framme i Bulgarien var tanken att vi skulle besöka Buzludzha, nu blev det inte så på grund av att kvällen infann sig, med tillhärande mörker. Det kan dock hända att vi beger oss dit i helgen.


Vi fann, trots mörker, till slut vägen till Ichera, och Mick's hus.


Byn Ichera ligger i en dalgång högt upp i bergen, när vi kom till huset fick jag veta att centralvärmen inte var kopplad ännu, det var 4+ när vi kom dit, och samma temperatur när vi vaknade i Tisdags morse.
Det är ändock ett fint hus i en pittoresk, om än förfallen, by.
Onsdagen spenderade vi med Mick's svåger Peter som även han har har ett hus i byn, familjen härstammar från Ichera och var i forna tider högt uppsatta i byn.
På kvällen bjöd Peter med oss till Nessebar, en historisk stad vid svarta havets kust. Vi fick en överdådig middag, med mer mat än vad vi kunde äta, och en natt på ett flott hotell.

Onsdagen slutade i Stara Zagora, en stad som enligt Mick är känd för att här finns inget speciellt att göra, och i stort sett inget att se. Vårt uppdrag här är att hämta hem en dotter till Micks granne i Ichera, så hon kan spendera 2 veckors ledighet från skolan med familjen.
Torsdagen är bokad för ägarbyte på bilen, detta kan ta allt från 15 minuter till flera dagar beroende på hur den Bulgariska byråkratins kvarnar mal. Vi har dock via Peters kontakter fått ett förhandsbesked om att det troligen kommer att gå ganska smärtfritt.

Osäkerheten angående den administrativa delen och det faktum att tiden går gör att vi troligen inte beger oss till varken Istanbul eller Grekland, men inget är bestämt ännu. Jag börjar dock misstänka att Mick vill ha valuta för pengarna han spenderat på mig som silvertejpsmekaniker med tanke på hur han kör på Bulgariens krokiga, gropiga vägar, han har verkligen anpassat sin körstil till balkan.

Om jag överlever morgondagens tripp till Ichera, via Sliven, och om vi kommer i närheten av wifi igen, så återkommer jag med bilder till detta inlägg, och kanske ännu en rapport från vår färd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar